Så här tänkte jag starta år 2009

Efter mycket läsande och tänkande så ska jag börja ett 12 veckors program.
Jag har länge nu önskat att jag tagit tag i det här ordentligt tidigare.

Jag började förra året med att köpa ett Sats kort och tränade 4 gånger/ vecka. Det gick jätte bra. Fick jätte bra resultat. Fortsatte så till september.
Då blev jag sjukskriven på 50% pga depression.
Jag försökte hålla kvar i träningen men det gick sådär. Nu efter all god julmat så behövs det verkligen ;D

Jag är absolut inte tjock. Jag har bara ett par kilo som jag vill bli av med. och när jag läste om detta program (som jag snart ska berätta mer om) och såg alla dessa före och efter bilder så bara MÅSTE jag oxå testa.
Det ska bli så himla kul!

Programmet heter Body for life - 12 veckor till mental och fysisk styrka.
Jag har boken som är skriven av Bill Phillips.
Det är det man behöver. Samt förståss viljan och träningsredskap!

Hur man går till väga står i boken. Alla träningspass med mera.
Det är absolut inte så att man ska äta något speciellt. Ingen diet alls!
Klart man ska äta nyttigt. Men det ska man ju göra hela tiden.

Träningen är upplagd så att man tränar 6 dagar i veckan. Varannan dag styrka och varannan dag kondition.
När man tränar styrka så kör man överkropp varannan gång och underkropp varannan gång.
Styrketräningspasset ska ta 46 minuter och konditionspasset ska ta 20 min. Varken mer eller mindre.

En vecka kan alltså se ut så här:

Måndag - Styrka, överkropp
Tisdag - Konditionsträning
Onsdag - Styrka, underkropp
Torsdag - Konditionsträning
Fredag - Styrka, överkropp
Lördag - Konditionsträning
Söndag - Vilodag

Veckan efter byter man så att måndagen blir underkropp istället. Förstår ni?
Under dom här träningspassen gäller det att hitta "sin tia" Däför behöver inte träningspassen vara längre.
Om det är någon som vill veta lite mer exakt och kanske till och med vill vara med så säg till så kan jag berätta mer :)

Maten då....
Jo varje måltid ska innehålla kolhydrater och protein samt att minst 2 av dagens måltider innehåller grönsaker.
Man äter 6 gånger per dag och varje portion kolhydrater ska vara en knytnäve stor. Samma med protein och grönsaker.
Så lite kommer man ju inte äta. Upp till tre knytnävar stor måltid.
Jag kommer köra på 2-3 måltidsersättare per dag. Just för att jag aldrig kommer orka eller kunna äta riktig mat 6 gånger per dag.

En dag i veckan har man en ätardag. Då får man äta hur mycket man vill. Ät 3 pizzor om du känner för det. Eller kanske en chokladkaka, en påse chips och en Big mac till efterrätt. Varsågod!

Man väljer ju självklart själv vilken dag som är ätardagen och det kan ju variera från vecka till vecka.
på så sätt behöver man ju inte hålla igen så mycket när man blir bortbjuden.

Jag tycker det här låter helt underbart så på måndag, den 5 januari börjar mina tolv bästa veckor.
29 mars är min sista dag.

Hänger ni med?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0